Lekker in je vel: help jezelf ontspannen

14 juli 2021

Ontspanning is erg belangrijk. Dat geldt voor iedereen, want het leven is niet altijd eenvoudig. Spanning en stress horen erbij en kun je niet altijd wegnemen. Daarom is het belangrijk dat je ook weet hoe je kunt ontspannen. Een ziekte zoals diabetes zorgt voor extra spanning. In dit artikel geven we informatie en tips over ontspanning. Wat kun je doen als “de emmer bij jou vol loopt”? 

 

Belangrijke signalen

Als je gespannen of gestrest bent, dan hebben we het vaak over een emmer die vol is. Iedereen heeft daar weleens last van. Je krijgt dan bijvoorbeeld last van de volgende klachten. Slecht slapen, piekeren, snel boos of prikkelbaar zijn en een slecht humeur hebben. Daarnaast komen klachten zoals hoofdpijn en gespannen of pijnlijke spieren in je nek, schouders of rug veel voor. Voor mensen met diabetes geldt dat ze hun bloedsuikerwaardes moeilijker kunnen controleren. Het is belangrijk dat je deze signalen serieus neemt. Ga op zoek naar een manier om jouw emmer leeg te laten lopen. 

 

Iedereen is anders 

Voel je je vaak gespannen of gestrest? Dat is heel vervelend, maar je kunt stress helaas niet altijd wegnemen of vermijden. Wat je wel kunt doen, is regelmatig ontspanning zoeken. Als je voldoende ontspant, dan ben je meer in balans. Je kunt dan beter omgaan met de spanningen. Ieder mens is anders; er bestaat geen stappenplan om te ontspannen. Probeer erachter te komen waardoor jij kunt ontspannen. Bijvoorbeeld door muziek te maken of luisteren, tekenen, een douche of bad nemen, lezen, rustig een kop koffie drinken of een wandeling maken. 

 

Wat helpt jou?

De meeste mensen weten wel wat ze fijn vinden om te doen. Dat zijn vaak ook de dingen waardoor je kunt ontspannen. Probeer die fijne dingen een plekje te geven in je dagelijkse leven. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Het kunnen ook korte momentjes van ontspanning zijn gedurende de dag. Wees lief voor jezelf en gun jezelf die momenten van rust en ontspanning. Het geeft jou weer de energie om door te kunnen gaan. Het helpt om deze momenten of activiteiten op een vast moment in te plannen. Dan wordt het automatisch onderdeel van je leven. 

 

Wees niet te steng voor jezelf 

Een belangrijke bron van spanning is alles perfect willen doen. Niemand is perfect en het leven is niet perfect. Zeker niet als je diabetes hebt. Ga eens na bij jezelf: hoe streng ben jij voor jezelf? Als je altijd alles goed wil doen, dan maak je het jezelf erg moeilijk. Probeer tevreden te zijn met wie je bent. Stel haalbare, realistische doelen als je iets wil bereiken of als je iets wil veranderen. Met kleine stapjes kun je ver komen. Beloon jezelf regelmatig en gun jezelf leuke dingen en momenten van ontspanning. Dan ga je je prettiger voelen en dat helpt tegen stress. 

 

Tips en meer informatie

Er zijn een paar algemene tips die voor de meeste mensen gelden. Deze helpen je om beter te ontspannen en om te leren gaan met stress.

  • Praat met anderen over wat je bezighoudt. Je kunt praten met vrienden of familie, maar ook met lotgenoten of met een zorgverlener. Je huisarts, praktijkondersteuner of diabetesverpleegkundige kunnen je helpen of doorverwijzen naar een psycholoog. Het delen van je gedachten werkt ontspannend. 
  • Doe ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, yoga of mindfulness oefeningen. Ontdek wat bij je past. Bijvoorbeeld via de website Mentaal Vitaal.
  • Pieker je veel? Probeer je aandacht te richten op dingen die je kunt veranderen of beïnvloeden. Stel jezelf eens de vragen: is het echt zo erg? Kan ik er iets aan veranderen? 
  • Blijf wandelen! Lekker rustig in je eentje, met een vriend(in) of gezellig met de groep met de Nationale Diabetes Challenge. Of allemaal natuurlijk! Wandelen werkt ontspannend, zeker als je lekker in de natuur kunt wandelen.