Leuk hoor, dat wandelen. Maar...

16 mei 2018

"Allemaal heel sportief bezig, maar ik lees niks over wisselende bloedsuikerspiegels. Dan begin ik te hoog aan een wandeling en eindig in een hypo". Vanmorgen viel ons oog op dit facebookbericht. In de reacties lazen we herkenning. "Lekker sporten en op je eten letten en als cadeau een hypo".

Voor ons reden om even in de pen te klimmen en wat meer aandacht aan dit onderwerp te geven. Want die frustratie snappen we natuurlijk heel goed! Als je denkt gezond bezig te zijn, misschien wel af wil vallen en vervolgens moet je tegen heug en meug dextro's naar binnen werken dan voelt dat natuurlijk niet lekker. 

Goed nieuws

Het goede nieuws aan bovenstaande voorbeelden is dat ze duidelijk maken dat het wandelen effect heeft. We doen ons werk (en de Nationale Diabetes Challenge) dus niet voor niets. Bewegen zorgt ervoor dat je lichaam gevoeliger wordt voor insuline. Je zou ook kunnen zeggen dat de aanwezige insuline in je lijf beter gaat werken als je beweegt. Spuit je insuline met pen of pomp, dan is de kans erg groot dat je door regelmatig te bewegen daar minder van nodig hebt. Gebruik je tabletten, dan kan het zijn dat de huisarts of diabetesverpleegkundige op enig moment zal voorstellen om de dosering aan te passen. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die door bewegen helemaal van hun medicatie af komen. Het is overigens altijd verstandig om aanpassingen in je medicatie wel in overleg met jouw arts of verpleegkundige te doen!

Vervelende schommelingen

Op zich goed nieuws dus. Maar die schommelende waardes dan? Vooral voor mensen met type 1, of mensen met type 2 die afhankelijk zijn van insuline kunnen die schommelingen heel frustrerend zijn. Er zijn weinig sporters met diabetes die hier niet nee geworsteld hebben in het begin. Het uitzoeken wat voor jou een goede waarde is om mee te starten en wat dan de juiste strategie is vóór, tijdens en na het bewegen, is een hele klus. Je zal zien dat gedurende het traject, je die schommelingen beter gaat begrijpen en ook beter in staat zal zijn ze te voorkomen. Wij helpen je daar graag bij.

Hoe dan wel?

Een van de belangrijkste doelstellingen van de Nationale Diabetes Challenge is om jou de regie over je eigen gezondheid terug te geven. En dus willen we je helpen om met stabiele bloedsuikers, zonder hypo’s en hypers en met een goed gevoel te wandelen. Wij delen graag onze drie beste tips met je: 

  1. Bespreek met jouw medewandelaars hoe zij het aanpakken. Binnen jullie wandelgroep lopen ongetwijfeld meer mensen met diabetes die tegen dezelfde problemen aanlopen. Misschien heeft degene die naast je loopt wel een hele goede strategie bedacht die voor jou ook werkt. Of heeft de praktijkondersteuner die meeloopt tijdens de wandeling meer tijd om deze zaken met je te bespreken dan tijdens een normaal spreekuur. Maak gebruik van elkaars kennis en ervaring. 
  2. Meten is weten. Meten, meten en nog eens meten. In het begin is dat echt nodig om te bekijken hoe jouw lijf reageert op beweging. Zo kom je erachter hoeveel punten jouw bloedsuiker bijvoorbeeld daalt in een uur wandelen. Houd bij wat je van tevoren gegeten hebt, of je onderweg of na afloop nog iets gegeten of gedronken hebt en bekijk wat jouw bloedsuikerwaardes doen voor, tijdens en na het lopen. Als je halverwege de wandeling al merkt dat je te hard daalt kun je misschien die hypo nog voorkomen, en dus ook de eetbui die die hypo vaak met zich meebrengt…
  3. Plan vooruit. Natuurlijk is het lekker als je spontaan kunt gaan wandelen, fietsen, zwemmen of wat dan ook. Maar als je weet dat je vaak hypo’s krijgt na die beweging is het toch verstandig om vooruit te denken. Als je op tijd aanpassingen kunt doen aan de hoeveelheid insuline in je lijf, zul je beter in staat zijn die hypo’s te voorkomen. Probeer er ook eens achter te komen hoe lang het effect van sport of beweging bij jou merkbaar is. Dat kan zo maar eens bijna 24 uur zijn…

Samen werken aan jouw strategie

Voor alle bovenstaande tips geldt dat je aanpassingen in jouw strategie moet bespreken met jouw zorgverlener. Natuurlijk, naarmate je de puzzel beter gaat begrijpen zal je steeds vaker kleine aanpassingen zelf doen. Als Bas een rondje gaat hardlopen belt hij niet eerst zijn diabetesverpleegkundige om te bepalen op welk niveau hij zijn basaal zal zetten. Maar door veel te meten, uit te proberen en te bespreken is hij erachter gekomen wat voor hem werkt. Jouw verpleegkundige of arts kan je daarbij helpen. Als je het gevoel hebt dat je toch nét even iets meer wil weten kunnen wij dat ook. Schroom niet om contact op te nemen als je met vragen rondloopt. We helpen je graag!