Warm Wandel Weer

2 juli 2018

Het is warm! Het kwik loopt al een paar dagen op tot (ruim) boven de 25 graden en ook de hele komende week blijft het heet. Wandelen kan dan een behoorlijk opgave zijn. Maar met de juiste voorbereiding kunt u toch heerlijke kilometers maken. Daarom delen we graag nog maar eens onze Warm Weer Wandeltips met u, inclusief tips voor op vakantie:

  • Het is natuurlijk een open deur, maar drink water. Tijdens wandelingen in warm weer verliest u veel vocht. Om hoofdpijn en uitdroging te voorkomen is genoeg drinken belangrijk. Begin daar al mee voordat u gaat wandelen en vergeet ook niet na afloop te drinken.
  • Drinken met een temperatuur van rond de 15 graden wordt door het lichaam het beste opgenomen. Meer dan een liter per uur is echt niet nodig, dat kan het lichaam niet verwerken.
  • Blijf na een wandeling niet in uw natte kleren lopen, maar trek direct iets droogs aan.
  • Zoek de schaduw op. Zelfs bij hoge temperaturen is het in het bos vaak heerlijk om te lopen.¬†
  • Vermijd asfalt als het erg heet is, het geeft veel warmte af.
  • Denk goed na over uw kleding. Luchtige, los zittende kleding die u beschermt tegen de zon wandelt het lekkerst. Een pet of hoed tegen de zon maakt uw outfit compleet.
  • Vergeet de zonnebrandcr√®me en evt muggenspray niet.
  • 's Ochtends vroeg en 's avonds is het vaak een stuk koeler. Haal wandelend uw broodje bij de bakker, of loop een eindje na het eten.
  • In de vakantie heeft u vaak meer tijd voor dagelijkse dingen. Bedenk welke auto- of fietsritjes u ook wandelend kunt doen. Het wordt al snel een goede gewoonte.
  • Op internet zijn tal van sites met wandelroutes te vinden, ook op uw vakantiebestemming. Zoek een mooie route uit en plan minimaal 2 x in de week een wandeling. Meer mag natuurlijk ook.
  • Op vakantie in een heuvelrijk gebied? Overweeg een paar wandelstokken (of hipper: hiking poles). Winkels als Decathlon bieden deze voor een vriendelijke prijs. Ze bieden een fijne ondersteuning bij zowel klimmen als dalen. Op de finaledag op 29 september kunt u ze ook gebruiken.
  • Hogere temperaturen kunnen zorgen voor een hogere hartslag en ook voor hogere bloedglucosewaarden. Houd uzelf dus goed in de gaten.
  • En als laatste en belangrijkste: Geniet van deze prachtige periode waarin u tot 's avonds laat buiten kunt bewegen!

We kijken ernaar uit u over drie maanden te ontmoeten in het Olympisch Stadion tijdens de landelijke finale. Hopelijk ook dan met een mooi zonnetje, maar misschien een paar graden koeler...