Aan de slag met de NDC 2022

Hieronder lees je het stappenplan om jouw NDC locatie op te zetten.

1. Meld jouw locatie aan

Meld je lokale Diabetes Challenge hier aan. Na aanmelding krijg je toegang tot een eigen platform op Plan je Event, welke praktische ondersteuning biedt. Vanuit hier beheer je o.a. een eigen website, heb je de mogelijkheid deelnemers en pers te mailen met kant-en-klare mails en download je trainingsschema’s voor de wekelijkse wandelingen. Daarnaast krijg je na aanmelding toegang tot een communicatiepakket voor de werving (zie stap 2).

Tot slot ontvang je maandelijks een nieuwsbrief. Uiteraard kan je altijd contact met ons opnemen bij vragen!  

2. Vind partners en werf deelnemers  

Samenwerking met enthousiaste collega’s en partners in de wijk uit het zorg-, sport-, en sociaal domein bepaalt voor een groot deel het succes van jouw lokale NDC. Verken met andere professionals de mogelijkheden om samen te werken en verdeel taken en rollen. 

Het communicatiepakket helpt je bij de werving van deelnemers en samenwerkingspartners Dit pakket bestaat uit posters, informatiefolders en medicijndoosjes die de positieve effecten van bewegen illustreren. Deze materialen zet je in om de zichtbaarheid van jouw Challenge te vergroten en deelnemers uit te nodigen.

Om aandacht voor jouw Challenge te vergroten is er een presentatieslide voor in de wachtkamer of op andere prominente plekken beschikbaar.

We vinden het natuurlijk leuk als je de lokale media benadert om te vertellen over het bijzondere initiatief dat jullie zijn gestart. Tips over hoe om te gaan met de media zijn te vinden in de Media Toolkit.

3. Start de wekelijkse, gezamenlijke wandelingen

Na aanmelden en de voorbereiding starten de NDC wandelingen, veelal eind april/begin mei. In de daaropvolgende 20 weken bied je als deelnemende locatie minimaal één gezamenlijke wandeling per week aan, waarbij er vanuit een centrale locatie wordt gewandeld.

Naast eenmaal gezamenlijk wandelen, stimuleren we deelnemers ook minimaal eenmaal per week zelfstandig te wandelen en tot een hoger aantal stappen per dag te komen.

Om begeleiding tijdens de wandelingen te kunnen borgen, werk je samen met collega’s en partners. Denk aan wandeltrainers, buurtsportcoaches, praktijkondersteuners, de wandelbond, de atletiekvereniging, een diëtiste, podoloog, doktersassisten of een ambassadeur van Diabetes Vereniging Nederland (zie Plan je Event Dashbord ‘Vraag ondersteuning van een ambassadeur aan’).

Trainingsschema’s voor de opbouw van wandelingen van 3, 5, 10, 15 en 20 km zijn te vinden in Plan je Event Documenten.

4. Feestelijke afsluiting

In september sluiten we het wandelprogramma feestelijk af met een landelijk festival. Alle wandelgroepen uit Nederland van de NDC komen naar dit festival. Mocht dit vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk zijn, dan organiseren we iets waardoor je lokaal een leuke afsluitende wandeling kan organiseren. 

Kosten

De kosten per startlocatie bedragen voor de NDC 2022 eenmalig 242 euro (incl. btw). De kosten voor toegang tot het NDC festival bedragen €5,50 per deelnemer (incl. btw).

Voor deze kosten ontvangen aangemelde NDC locaties in juli een factuur. Op deze manier kan de locatie zelf bepalen hoe en welke deelnemerskosten zij verrekenen met de deelnemers.

Additionele kosten
Kosten voor een extra (na te bestellen) communicatiepakket bedragen €44,12 (incl. btw). Dit is inclusief 30 t-shirts. Wil je extra Bas van de Goor t-shirts bestellen voor de organisatoren en deelnemers, dan bedragen de kosten €5 per t-shirt (incl. btw).

Deze additionele kosten komen op de totaal-factuur te staan, die locaties in juli ontvangen.

Deelnemers melden zich vanaf januari aan voor de NDC 2022. Locaties kunnen deelnemerskosten in rekening brengen bij hun deelnemers.