Aan de slag met de NDC 2021

Hieronder geven we de stappen weer voor het opzetten en organiseren van de NDC 2021 als wijkprofessional. Onderaan deze webpagina geven we een overzicht voor de kosten.

1. Meld uw locatie aan

Meld je lokale Diabetes Challenge hier aan. Na aanmelding krijg je toegang tot een eigen platform op Plan je Event, welke praktische ondersteuning biedt. Vanuit hier beheer je o.a. een eigen website, heb je de mogelijkheid deelnemers en pers te mailen met kant-en-klare mails en download je trainingsschema’s voor de wekelijkse wandelingen. 

Daarnaast ontvang je na aanmelding een communicatiepakket voor de werving (zie stap 2).

Tot slot ontvang je maandelijks een nieuwsbrief en nodigen we je uit voor inspirerende webinars, waarin we je stap voor stap meenemen en ondersteunen gedurende het traject. Uiteraard heb je altijd de mogelijkheid contact met ons op te nemen voor vragen! 

2. Vind partners en werf deelnemers  

Samenwerking met enthousiaste collega’s en partners in de wijk uit het zorg-, sport-, en sociaal domein bepaalt voor een groot deel het succes van de Nationale Diabetes Challenge. Verken de mogelijkheden in samenwerking, verdeel taken en rollen. 

Voor de werving van (potentiële) deelnemers en samenwerkingspartners ontvang je na aanmelding een communicatiepakket. Dit pakket bestaat uit posters, informatiefolders en medicijndoosjes die de positieve effecten van bewegen illustreren. Deze materialen zet je in om de zichtbaarheid van jouw deelname aan de challenge te vergroten en deelnemers uit te nodigen.

Om aandacht voor de challenge te vergroten is er een presentatieslide voor in de wachtkamer of op andere prominente plekken beschikbaar (zie Plan je Event Documenten ‘Wachtkamervideo’). 

We vinden het natuurlijk leuk als u lokale media benadert om te vertellen over het bijzondere initiatief dat jullie zijn gestart. Tips over hoe om te gaan met de media is te vinden in de Media Toolkit (zie Plan je Event Documenten 'Media Toolkit'). 

3. Start de wekelijkse, gezamenlijke wandelingen

Naar verwachting vindt in de eerste week van mei 2021 de landelijke kick-off plaats van de wekelijkse wandelbijeenkomsten. In de daaropvolgende 20 weken bied je als deelnemende locatie minimaal één gezamenlijke wandeling per week aan, waarbij er vanuit een centrale locatie wordt gewandeld.

Naast eenmaal gezamenlijk, stimuleren we deelnemers ook minimaal eenmaal per week zelfstandig te wandelen en proberen zij te komen tot 5.000 tot misschien wel 10.000 stappen per dag. Vanuit de Bas van de Goor Foundation krijgen deelnemers hierin online begeleiding in de vorm van maandelijkse mails en live events over wandelen, diabetes en een gezonde leefstijl. 

Om begeleiding tijdens de wandelingen te kunnen borgen, werk je samen met collega’s en partners. Denk aan wandeltrainers, buurtsportcoaches, praktijkondersteuners, de wandelbond, de atletiekvereniging, een diëtiste, podoloog, doktersassisten of een ambassadeur van DVN (zie Plan je Event Dashbord – Vraag ondersteuning van een ambassadeur aan).

Trainingsschema’s voor de opbouw van wandelingen van 3, 5, 10, 15 en 20 km zijn te vinden in Plan je Event Documenten.

4. NDC Finale

Ieder jaar staat de laatste zaterdag van september in het teken van de afsluiting van de Nationale Diabetes Challenge. Op die dag komen we met alle NDC deelnemers uit het land tegelijk in beweging! In 2021 zullen we de NDC wederom feestelijk afsluiten. Afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen zullen we een keuze maken om dat landelijk, lokaal of individueel (digitaal) te doen.

5. Blijven bewegen met 'Jouw Wandeluitdaging '

Na de Diabetes Challenge houden we deze eerste stap naar een gezonde levensstijl vast, door deelnemers te stimuleren te blijven wandelen. Het online programma ‘Jouw Wandeluitdaging’ helpt deelnemers om zelfstandig, wekelijks te wandelen op een niveau dat bij hen past. Wekelijks ontvangen deelnemers een mail met een wandelschema en tips over wandelen, diabetes en een gezonde leefstijl. Kijk voor meer informatie hierover op www.jouwwandeluitdaging.nl.

Kosten

De kosten per startlocatie bedragen voor de NDC 2021 eenmalig €242,- (incl. btw). De kosten per deelnemer bedragen €5,50 (incl. btw).

Voor deze kosten ontvangen aangemelde NDC locaties rond de zomerperiode een factuur. Op deze manier kan de locatie zelf bepalen hoe en welke deelnemerskosten zij verrekenen met de deelnemers.

Additionele kosten
Kosten voor een extra (na te bestellen) communicatiepakket bedragen €44,12 (incl. btw). Bij een bestelling van meer dan 30 shirts, bedragen de kosten €5 per extra t-shirt (incl. btw).

Deze additionele kosten komen op de totaal-factuur te staan, die locaties rond de zomerperiode ontvangen.

Deelnemers melden zich hier gratis aan voor NDC 2021. Door de locatie worden naar eigen zeggen deelnemerskosten in rekening gebracht. 

E104D7F7-8558-432D-B32B-A8D8F70931A3_1_201_a